Γιάννης Κουτσούκος

Αύγουστος 5, 2014

H Mεταμόρφωση του Χριστου μέσα από μία μεταβυζαντινή τοιχογραφία και την ορθόδοξη υμνολογία

Filed under: Θεολογία,Μεταβυζαντινή τέχνη — Γιάννης Κουτσούκος @ 2:12 μμ

Η Μεταμόρφωση στη Ζωοδόχο Πηγή του Αγίου Βασιλείου Κορινθίας.

Τοιχογραφία της Μεταμόρφωσης του Χριστού. Έργο του Δημητρίου Κακαβά (~1610 μ.Χ) στο ναό της Ζωοδόχου Πηγής στον Άγιο Βασίλειο Κορινθίας.

Σχολιασμός στην τοιχογραφία.
Η μεταμόρφωση του Χριστού. Τοιχογραφία στη Ζωοδόχο Πηγή Αγίου Βασιλείου Κορινθίας που περιέχει τον Χριστό στο κέντρο, τον Μωυσή (δεξιά) και τον προφήτη Ηλία (αριστερά). Κάτω στον πίνακα μόλις διακρίνονται πεσμένες στο έδαφος οι φιγούρες των τριών πρόκριτων μαθητών Πέτρου, Ιάκωβου και Ιωάννη που έχουν υποστεί μεγάλη φθορά. Η εικονογράφηση των έξι τον αριθμό προσώπων στην παράσταση της Μεταμόρφωσης, σύμφωνα με την ορθόδοξη διδασκαλία και τον Άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό, ερμηνεύεται ως συνάντηση του «κτιστού» και του «ακτίστου».
Το «άκτιστο» αποτελεί η φανέρωση της Αγίας Τριάδος με την φωτεινή νεφέλη, η φωνή εκ της νεφέλης «ούτος εστί ο υιός μου ο αγαπητός εν ω ευδόκησα αυτού ακούετε» και η παρουσία του Χριστού ως το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος.
Το «κτιστό» αποτελούν όλοι οι άλλοι παριστάμενοι, δηλαδή οι Απόστολοι εκ της γης-ως εκπρόσωποι της Καινής Διαθήκης- και ο Ηλίας με τον Μωυσή ως εκπρόσωποι της Παλαιάς Διαθήκης. Επί πλέον ο Ηλίας προέρχεται από τον ουρανό (αφού αναλήφθηκε και δεν πέθανε) και ο Μωυσής από τους νεκάδες (νεκρούς) αφού έχει πεθάνει.
(Η τοιχογραφία και ο σχολιασμός της είναι από το βιβλίο του Γάννη Κουτσούκου Μεταβυζαντινές τοιχογραφίες στο ναό της Ζωοδόχου Πηγής στον Άγιο Βασίλειο Κορινθίας.ISBN 978-960-93-4289-6)

Ανάλυση σχετικής υμνολογίας.
Σύμφωνα με την ορθόδοξη υμνολογία η λαμπρότητα των ακτίστων ενεργειών του Τριαδικού Θεού (Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς) κατά την Μεταμόρφωση είναι ο τύπος της μελλούσης δόξης (καινή κτίση ή μέλλοντας αιώνας) για το ατελεύτητο χρονικό διάστημα μετά την δευτέρα Παρουσία (ωδή ζ, τροπ. 2 του προεόρτιου κανόνα). Επίσης στον ίδιο ύμνο αναφέρεται, ότι στην δική του (αναμάρτητη) ανθρώπινη σάρκα (φύσιν βρότειον εν τη οικεία σαρκί) ο Σωτήρας Χριστός έκανε κάθαρση της βροτείας (θνητής) ανθρώπινης φύσης από το ρύπο στον οποίον είχε περιπέσει ο άνθρωπος.’Ετσι με το ύδωρ (βάπτισμα) και το θεικό πύρ (κατά χάριν άκτιστες ενέργειες) υποδεικνύει μέσα από το πρόσωπο Του την μέλλουσα λαμπρότητα, η οποία κατά την Μεταμόρφωση έλαμψε περισσότερον από τον Υλικό Ήλιο.

Γιάννης Κουτσούκος

Advertisements

Σχολιάστε »

Δεν υπάρχουν σχόλια.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Blog στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: