Γιάννης Κουτσούκος

Φεβρουαρίου 22, 2009

Από την φθορά στην αφθαρσία,μία ασύλληπτη ανθρώπινη υπέρβαση.

Filed under: Θεολογία — Γιάννης Κουτσούκος @ 12:09 πμ

Τριώδιο,λέξη που σημαίνει τρεις ωδές.Λοιπόν δεν έχει καμία σχέση με το σημερινό καρναβάλι.Οι ωδές αυτές είναι πράγματι σπουδαία και εξαίσια ποιήματα,τα οποία περιέχονται στο ομώνυμο λειτουργικό βιβλίο της Εκκλησίας μας. Ανοίγει την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου και κλείνει το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου.

Το τριώδιο έχει διατάξει έτσι τους ύμνους του  ώστε να αποτελούν μία κλίμακα πνευματικής ανάβασης.Κάθε εβδομάδα  του είναι και ένα σκαλοπάτι της πνευματικής αυτής ανάβασης.Ετσι προβάλλεται διαδοχικά από το πρώτο (χαμηλό) σκαλοπάτι μέχρι το τελευταίο (πιο υψηλό)  καθε Κυριακή και μία αρετή ή μία  πνευματική διαδικασία ή μία πνευματική προτροπή.

Για παράδειγμα  έχουμε αντίστοιχα και επιγραμματικά  τις  πιό κάτω περίπου  πνευματικές διεργασίες και νοήματα.

1) Ειλικρινής ταπείνωση και συναίσθηση αμαρτολότητος του ανθρώπου αλλά και  το έλεος του Θεού.

2) Ειλικρινής μετάνοια και επιστροφή,αλλά και την  συγχώρεση.

3) Ανθρώπινο αυτεξούσιο της θελήσεως, άλλά και δικαία θεική κρίση.

4) Ανθρώπινη παρακοή, αλλά και απόλυτη δικαιοσύνη του Θεού.

5) Ορθό δόγμα και ομολογία,αλλά και κατά χάριν αθανασία.

6)  Ανθρώπινη μίμηση Αγίων, αλλά και δικαίωση.

7) Θάνατο, αλλά και ανάσταση με κατά χάριν θέωση .

8)  Φθορά, αλλά και την ασύλληπτη υπέρβαση για την μετάβαση από την φθορά στην αφθαρσία.

Αποκορύφωμα της ανεπανάληπτης, αλλά και άγνωστης σε πολλούς υμνογραφίας του Τριωδίου είναι οι  περίφημες ωδές και τα ποιήματα της μεγάλης εβδομάδας.Αυτά είναι συνθέσεις και μελοποιήσεις σπουδαίων και γνωστών ποιητών και μουσουργών με βαθύτερα φιλοκαλικά και δογματικά νοήματα τονισμένα βέβαια στην βυζαντινή μουσική,η οποία ονομάζεται και μουσική των Ελλήνων.Τα ποιήματα αυτά τα διέπουν ένας άκρατος λυρισμός και πολλά λογοτεχνικά σχήματα .

Από  αυτά προκύπτει σαφέστατα,πως μέσα από τον θάνατο και την εκούσια θυσία  πηγάζει η ζωή,πράγμα ίσως απόκοσμο για την σημερινή υλιστική και καταναλωτική φιλοσοφία.Τα όρια μεταξύ πένθους και χαράς ενίοτε  εκμηδενίζονται σε αυτούς τους σταυροαναστάσιμους ύμνους, οι οποίοι μιλούν πλέον για χαρμολύπη και για χαροποιό πένθος.

Επίσης μιλούν για την άκρα ταπείνωση,για  την έμπρακτη υπέρτατη αγάπη, για την ανάσταση ( μετάβαση από την ύλη στην θεωμένη μορφή της πάντα βέβαια κατά χάρην),για την εν δυνάμει κατά χάρην θέωση της ανθρώπινης ύπαρξης , (και συνεπώς θα λέγαμε σήμερα για την μοναδική  δυνατότητα της  υπέρβασης του χωροχρόνου από  την ανθρώπινη ύπαρξη) με την  κατά χάρην μετάβαση στη καινή κτίση κ.λ.π .Και όλα αυτά  πηγάζουν βέβαια μέσα απο την σταυρική θυσία του Θεανθρώπου .

Ο άνθωπος καλείται, αν το θελήσει βέβαια, να βάλλει την καλή του προαίρεση και να κάνει έναν  κατά δύναμην πνευματικό αγώνα,περιορίζοντας κυρίως τα ψυχικά και σωματικά του πάθη.Εχοντας χαρισμένο το κατ εικόνα μπορεί να φθάσει  στο καθ ομοίωση με την επενέργεια της θείας Χάρης.

Δυστυχώς η γλώσσα των κειμένων αυτών δεν είναι εύκολα κατανοητή,με αποτέλεσμα να παραμένουν οι ύμνοι αυτοί σαν κρυμένα μαργαριτάρια για τον περισσότερο κόσμο.Υπάρχουν όμως μεταφράσεις για όποιους επιθυμούν να κατανοήσουν τα θεόπνευστα αυτά νοήματα.

Advertisements

Σχολιάστε »

Δεν υπάρχουν σχόλια.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: